Navigation Menu+

What is the Iyengar Method?

Posted on mrt 16, 2013 in Yoga Information for you

Guruji Iyengar3

What is the Iyengar Method? – in english and in het Nederlands zie na deze tekst.
Iyengar’s method, a form of hatha yoga, is based on giving primacy to the physical alignment of the body in the poses. In  this school, it is taught that there is a correct way to do each pose, and that every student will one day be able to attain perfect poses through consistent practice. Once this balance is created in the body, it will be reflected in the mind. One of Iyengar’s major innovations is in the use of props. Today it is quite common to see blankets, blocks, straps, pillows, chairs, and bolsters being used in yoga studios. The use of these props is comparatively new in the history of yoga and comes directly from Iyengar. The purpose of the props is to assist the student in attaining ideal alignment, even if the body is not yet open enough.

guruji in poseBorn in 1918, B.K.S. Iyengar began teaching yoga in 1936, after studying with the yoga guru Krishnamacharya in Mysore, India, in an effort to improve his health while suffering from tuberculosis. He continues to practice and teach today, assisted by his son Prashant and daughter Geeta, at his Ramamani Iyengar Memorial Yoga Institute in Pune, India. His methods are also taught at Iyengar institutes throughout the world, and at many yoga centers. In addition to developing and popularizing his style of practice, Iyengar’s books are highly respected and have become classic yoga texts. Chief among them is Light on Yoga, first published in 1966, which describes and illustrates hundreds of yoga poses and many breathing techniques. His other important books include Light on Pranayama, which focuses on breath work, and Light on The Yoga Sutras of Patanjali, which is a translation and interpretation of the ancient Yoga Sutras, from which Iyengar drew the philosophical groundwork for his method of yoga. His most recent book, Light on Life, addresses the mental and spiritual aspects of yoga.
info from http://yoga.about.com/

Share
&bnsp;

Al meer dan 70 jaar wijdt B.K.S. Iyengar (1918) zijn leven aan de hatha yoga en
ontwikkelde een opzienbarende en voor velen inspirerende vernieuwing in wat hij zelf
noemt de klassieke yoga volgens het achtvoudige pad (Astangha yoga), beschreven in de
Yoga Sutra’s van Patanjali.

Health is a state of complete harmony of the body, mind and spirit. When one is free
from physical disabilities and mental distractions, the gates of the soul open’
B.K.S. Iyengar

Door zijn eigen oefenen, compromisloos en altijd krachtig en vitaal, heeft hij
teruggegrepen naar de wortels van de yoga, zodat het werd gerevitaliseerd voor de 20ste
eeuw.

Zijn benadering van yoga benadrukt het ontwikkelen van innerlijke kracht en stamina,
soepelheid, evenwicht en concentratie, voortkomend uit het constante en evenwichtige
beoefenen van yoga. Opvallend voor deze manier van werken is de persoonlijke
benadering en aandacht voor de persoonlijke behoefte van de verschillende lichamen.
Er zijn een aantal kenmerken. Zo worden er op een vernieuwende manier
uiteenlopende hulpmiddelen (props) gebruikt, gericht op het maximale openen en strekken
en doorbloeden in verschillende delen en organen van het lichaam. Zo kan het gebruikt
worden als ondersteuning waar men nog moeilijkheden heeft met de lichaamshouding
(asana) of meer algemeen om inzicht te krijgen in de yogabeoefening.
Het ‘richten’ of ‘in lijn brengen’ (Alignment) is in Iyengar’s concept een essentieel
gegeven. ‘The median line is God’ is een bekende uitspraak van hem. Vanuit het midden,
de perfecte balans, wordt het lichaam verlengd, gestrekt. Als er ergens in het lichaam
wordt overstrekt brengt dit automatisch met zich mee dat er op een andere plaats te
weinig bewustzijn is en wordt ‘onderstrekt’. Dit is wat Iyengar de Kunst van de Precisie
noemt, het volmaakte evenwicht. Deze steeds dieper gaande verfijning ontwikkelt het
bewustzijn en de eigen intelligentie van het lichaam.
Daarbij is ook de volgorde waarin de asana’s (lichaamshoudingen) worden gedaan van
groot belang. De vorm lijkt statisch omdat de lichaamshoudingen dikwijls lang worden
aangehouden om op die manier alles wat lichaam en geest vermijden om zichzelf en het
‘ik’ te verstoppen en te beschermen, aan het licht te brengen. Inzicht ontstaat door deze
confrontaties niet uit de weg te gaan maar los te laten. Het lichaam wordt doorschijnend
en helder als de lucht erom heen. De juiste inspanning bestaat niet uit hard werken om
sterke spieren te krijgen, waardoor de lengte van de asana’s kan worden volgehouden,
maar bestaat eruit, de intelligentie in het lichaam te ontwikkelen. Yoga als de weg die
systematisch leert het aanwezige, het ‘absolute’, weer te herkennen en van daaruit te
leven en te zijn.
Eén van de grote verdiensten van B.K.S. Iyengar is dat zijn vitale en sprankelende
benadering van hatha yoga niet is blijven hangen in de kennis uit lang vervlogen tijden.
Het is een krachtige verfrissende en springlevende methode en honderdduizenden yoga
studenten uit alle delen van de wereld hebben dit ondervonden. Het kan je leren om in
deze tijd open en sterk met beide benen op de grond te staan en bewust te zijn en van
het leven te houden zonder onderscheid te maken.

Share
&bnsp;

468 ad
UA-38953896-1